Jom Kita Menyimpan

Assalamualaikum..
       Hari ni, aku nak kongsi satu pogram yang sangat menarik..huhu, SIMPAN CHALLENGE (SC). Pogram ni memang menarik dan bagus untuk memupuk budaya menyimpan di dalam diri kita. SC merupakan pogram anjuran Abang Abu (Singapura) dan Dr. Irfan Khairi (jutawan internet). Aku dapat tau pogram ni pun dari rakan seperjuangan aku, Abu Ubaidah ( abuubaidah89.blogspot.com ) thanks to him n praise to Allah, pogram ni memang sangat dinantikan oleh aku.

      Sesuatu yang aku belajar dari kesilapan adalah,


It's not about how much you made, 
It's how much you can KEEP!
- Rich Dad


   Dalam setahun yang lepas, aku da berjaya mencapai pendapatan 4 angka sebulan, untuk student yang umur pun baru 20,pendapatan tu da di kire lumayan. Tetapi, saya tidak pernah menyimpan walau sesen pun di dalam bank. Malahan menambah LIABILITI dan langsung tidak berusaha menambah ASET. Setelah selesa menghabiskan hasil pendapatan tersebut, Bisnes yang aku jalankan menghadapi masalah. Sumber pendapatan aku pun tersekat.

    Bayangkan anda telah terbiasa hidup dengan duit yang banyak setiap bulan, tiba-tiba, pendapatan anda tersekat? Memang terduduk saya ketika itu. Nak bayar sewa rumah (Liabiliti), duit minyak kereta (Liabiliti), broadband (Liabiliti). Segala jenis liabiliti perlu ditanggung. Arghh..

   Lepas kejadian ni, baru lah terbaca pasal menyimpan dalam buku Robert. Lepas tu, ade terdengar temubual dalam radio BERNAMA bersama Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK). Dalam temubual tu, ade dinyatakan bahawa "kita harus menyimpan di dalam akaun bank kita sekurang - kurangnya 6 bulan jumlah pendapatan bulanan kita". Nilai ini sangat relevan dan temubual ni sangat-sangat menyedarkan aku.

"kita harus menyimpan di dalam akaun bank kita sekurang - kurangnya 6 bulan jumlah pendapatan bulanan kita" - AKPK





   Aku baru bace camne nak register SC ni kat laman web www.irfankhairi.com tadi. Esok nak transfer RM10 (yuran pendaftaran) kat die. Yuran akan dipulangkan di penghujung pogram. Ni kire duit komitmen je la..huhu..RM10 je pon.


Di harap lebih ramai dapat sertai SC ni, InsyaAllah..Wassalam


0 Idea: