Aset vs Liabiliti....

Assalamualaikum, Aset & Liabiliti ni antara topik utama di dalam financial education..

ada suatu cerita berkenaan Aset vs Liabiliti ni,blaku tahun lepas..
' hari 2, aku nak pergi smtkl, lawat adik kat sane. Turun dari bas, terus tahan teksi, malas nak jalan. Macam biasa, iklan bisnes aku sentiasa ada dalam beg.Sampai ke destinasi, aku nak tinggalkan iklan dalam teksi tu..

"pak cik, ni iklan bisnes yang saye buat skarang ni, klau berminat, nombor saye ade kat sini.."


"Da la tu dik, pak cik da serik dengan bende-bende ni! kalau setakat Mercedes tu Pak Cik da rase dik! Dah-dah, amek la iklan tu, pak cik X nak dengar ape-ape lagi!" 

Aku pun beredar turun dari teksi, hati pula tertawa sinis'  

Ok, tamat suda brcerita..subjek aset & liabiliti ni,budak perakaunan yang belajar..kalau nak tau maksud sebenar perkataan ni,korang leh tanye student perakaunan..

Dalam bahasa yang mudahnya.. Aset = Bende yang bawak DuIt MASUK ke dalam poket anda & LiAbiLiti = Bende yang amik DuIt KELUAR dari poket anda..

Untuk memudahkan lagi, biar aku bagi contoh. Katekan anda ada kereta, kereta tu anda perlu bayar bulan-bulan..DUIT KELUAR dari poket setiap bulan..maksudnye,kereta adalah LIABILITI anda..
Katekan lagi, anda ade rumah yang disewakan, DUIT sewa MASUK dalam poket setiap bulan, Jadi rumah adalah ASET anda..

Simple X? Untuk kite mengukuhkan kedudukan kewangan (financial) kita, kita perlu:
 

MENAMBAH ASET & MENGURANGKAN LIABILITI.. 

Masalah Pak Cik tadi ni adalah, Die ada bisnes (Pernah Ade) dan pada masa yang sama dia ada Mercedes pewitt..mercedes tu! (pun pernah ada jugak). Maksudnya, dia ada Aset iaitu Bisnes & Liabiliti sebuah Mercedes, masalahnye adalah..LIABILITI LEBIH BESAR DARI ASET, duit lagi banyak keluar dari masuk..Sebab tu die tewas,ni sebab lack of FiNanCial KnowlEdgE..


Jangan set dalam minda anda bahawa " ORANG BAWAK MERCEDES TU KAYA".. 
sama sekali tidak.. 

DUIT TAK MEMBUATKAN KITA KAYA!
Duit x pernah membuatkan kita kaya, Duit sejuta boleh habis dalam sehari..bak kate Robert 
"Its Business Skills that make YOU RICH..."  

 
Sekarang, cuba renungkan..adakah handphone anda, lap top anda, motor/kereta anda..yang mana satu merupakan aset dan yang mana satu merupakan liabiliti? Apakah aset yang anda punyai hari ini? dan apakah aset yang anda ingin punyai esok hari?


 ASET BOLEH JADI LIABILITI DAN BEGITU JUGA SEBALIKNYA..

Gunakan ASET terbesar dalam diri anda untuk memikirkannya..apakah Aset terbesar itu? Ia ada di dalam kepala anda..

Sekian saja untuk kali ni, kalau nak tahu lebih lanjut tentang ASET & LIABILITI, boleh buat kelas informal ngan aku kat mane-mane outlet IRC..hehe..
Wassalam...
 

0 Idea: